7-8 mei : North Sea Cup Oostende

foto : luc

Dit weekend gaat de 21ste North Sea Cup door in Oostende. Zoals ieder jaar zijn er terug heel wat inschrijvingen in de jeugdklassen Bic Techno evenals in de Raceboard klasse. Voor de Formula schrijven zich 18 deelnemers in, uit België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en zelfs 1 uit Australië.
zaterdag :
Voor iedere klasse worden er eerst 2 manches back to back gevaren, waarna dan nog 1 manche volgt.
Er staat een zeer wispelturige, aflandige wind, waardoor het moeilijk wordt om de juiste zeilkeuze te kiezen. Er werden windstoten van +18kts gemeten. Ik verkoos om voor de 11 m te gaan.
Na de 1ste ronde lag ik in 3° stelling, maar in een stevige windvlaag raakte ik serieus overpowerd en deed ik een hevige crash. Het duurde enige tijd vooraleer ik terug vertrokken geraakte (moest even op positieven komen). Deze reeks pas als 8ste gefinisht.
Niettegenstaande het back to back was, ben ik toch nog naar de kant gekomen om mijn ander zeil (9.7) te nemen. Yves had het in de gaten en kwam al vlug met mijn 9.7 aangerend. Snel gewisseld en terug het water op want de startlijn lag wel ver in zee. Gelukkig was ik nog op tijd aan de start. Ik was redelijk mee in de start, maar de wind was iets geluwd en nu zat ik wel te klein van zeil, deze reeks als 5de gefinisht.
Deze 2 uitslagen stonden mij niet aan en ik moest beter in de 3° manche, in dewelke ik terug voor de 11m opteerde. Na een goede start genomen te hebben, kwam ik als 2° door na de 1ste ronde. Kort daarna kon ik de 1ste plaats overnemen van de Nederlander NED-10, die nog even aanklampte, maar niet kon verhinderen dat ik als 1ste de finishlijn overging. Na pech in de 1ste reeks en een verkeerde zeilkeuze in de 2°, beleefde ik heel veel plezier aan deze overwinning.
Na de 1ste wedstrijd dag stond ik op een 4° plaats met 14 punten, waarbij de top 3 elk met evenveel punten (13) gelijk stond. Dit getuigt er toch van dat de top 4 elkaar waard was, en dat er nog alles mogelijk was.

Zondag :
op zondag stond er duidelijk minder wind, en werd de 1ste manche afgebroken na de start door te weinig wind. Het werd dus wachten op wind. Na 14.00 u kwam de wind wat door en besloot ik het water op te gaan samen met kjell, jonas en andrea. Ik wou perse varen, maar de wedstrijdleiding vond 7-8 kts wind te weinig om nog een manche te starten.

Aan de uitslag van gisteren veranderde er dus niets :

1. FRA 710 Degraeve Thibault (7-1-5=13pts)
2. BEL 52 Vanhoof Patrick (3-2-8=13pts)
3. GBR 40 Gibson Tim (6-3-4=13pts)
4. BEL 6 Van Hoe Jeffrey (8-5-1=14pts)
5. FRA 179 Chauvin Benoit (5-6-3=14pts)

Eén reactie to “7-8 mei : North Sea Cup Oostende”

  1. chris_bel29 Says:

    Goeie start & training voor het BK seizoen. Vanaf nu willen we natuurlijk alleen maar eentjes zien🙂 Excellent team work too #liquid

Geef een reactie

