Santa Pola 13-19 sept. World Championship Formula Windsurfing

IMG_2592santa pola1logos%20cartel%20mundial
dag 1 : inschrijving en controle materiaal : Starboard F162, Severne Code Red 11.0, 9.8 en 8.5, Deboichet R20, Deb.R13 en Kashy XS70
dag 2 :
al direct stress bij het uitvaren naar de startlijn. na enkele meters op het water te zijn, hoorde ik een luide knal , mijn mast gebroken , gelukkig was er een total recall, zodat ik toch nog de tijd had om mijn reservemast in het zeil te duwen. bij de start was ik niet zo heel goed weg,en finishte ik in de 1ste reeks op een 59ste plaats. In de 2de manche was de wind al goed doorgekomen, zodat ik al goed gepowerd zat met mijn 11.0, terug geen goeie start genomen en gefinisht op een 57 ste plaats. Ik moet zeker een paar plaatsen vooruit. Voor de 3de reeks had ik mijn 9.8 klaarliggen, maar met het naderend onweer werd deze manche afgebroken.

dag 3 :
race 1 : rond de 6oste plaats aan de bovenwindse boei, nog kunnen terugkomen naar de 53ste plaats.
race 2 : weerom geen superstart, 65ste aan de bovenwindse boei, 56 aan de finish
race 3 : deze keer toch iets beter gestart, maar 62ste gefinisht.

dag 4 :
in de late namiddag werd 1 manche gestart, maar deze werd al na enkele minuten afgeblazen wegens te weinig wind, jammer want ik kwam goed weg.

dag 5 :
na wat wachten op de wind werd om 14.00h de startprocedure ingesteld. Na wat twijfelen tussen mijn 11.0 en mijn 9.8 koos ik toch voor de 9.8 wat een goeie keuze bleek te zijn.
Bij de start stonden er al 15 kts, ik kwam goed weg, maar er was een total recall. Bij de herstart van deze1° race stonden er al 20 kts, ik was terug goed weg en kwam bij het nemen van de poort als 3O° door. Tijdens deze reeks kwamen er nog een paar knopen bij, ik moest nog uitwijken voor een Pool die voor mij crashte en verloor hierdoor nog een paar plaatsen. Ik finishte als 39°.
Voor de start van race 2, trok ik mijn zeil nog wat harder aan en plaatste ik een chickenstrap op het board. Er werd omgeroepen dat er momenteel 27-3O knopen wind stonden in de race area. Wederom nam ik een redelijke start en kwam bij het nemen van de poort als 45ste door. Steeds meer deelnemers kwamen naar de kant met het zeil wijd open, totaal overpowerd. Achteraan aan de bovenboei stonden zeker golven van 2 m hoog. In deze reeks finishte ik als 41°. Ik was wel tevreden over mijzelf dat ik deze hard core formula reeks had uitgevaren.
De start van race 3 werd uitgesteld, omdat er nog enkele deelnemers zoek waren, en nog in het water lagen met materiaalbreuk of die te vermoeid waren om nog terug te komen.
Er werd omgeroepen dat iedere deelnemer zich moest komen aanmelden om te weten wie er nog vermist werd. Ook werd de vlag gehesen dat men voor de start van de 3° reeks zijn reddingsvest moest aandoen.
Doordat de wind nog verder in kracht toenam, werd er wijselijk besloten geen start meer te doen.
Ik had nochtans mijn 8.5 klaarliggen. De meesten van de deelnemers hadden als kleinste zeil een 1O ingeschreven.

dag 6 : vrijdag : voor de 1ste race stonden er rond de 13 kts, dus koos ik voor de Code Red 11.0, maar deze reeks ging geen meter voor mij, alhoewel ik redelijk goed mee was in de start, finishte ik slechts op een 69ste plaats. Voor race 2 stonden er al 15 kts, ik kwam goed mee in het pak en finishte als 58ste. Voor race 3 was de wind al aangetrokken tot 18 kts en opteerde ik voor de 9.8, terug als 69ste gefinisht. Race 4 : nu al tot 20 kts, en als 61ste gefinisht.

dag 7 : na lang wachten op de wind werd 1 kwartier voor de laatst mogelijke start, het startsein gegeven voor de allerlaatste race van dit WK. Aan de start stonden 1O tot 12 kts, die tijdens de race aantrokken tot een 15 kts om naar het einde toe terug af te zwakken. Ik behaalde een 56ste plaats in deze race.
In totaal eindigde ik op een 61ste plaats (op 80).
groeten uit santa pola,

_________________

Geef een reactie

