Formula World Championship Portimao (Portugal)

Vrijdagavond, 5 sept ben ik vertrokken met de camper ( www.vanomobil.com  ) voor een trip van 2.250 km naar het zuiden van Portugal.  Zondag, kort na de middag kwam ik in Alvor-Portimao in de Algarve aan.

Voor de campers was er plaats voorzien direct aan zee, wat natuurlijk gemakkelijk was : er moest niet te ver met het materiaal worden gesleurd. 

xlphoto.nl

Er stond een stevige wind, en er was al heel wat volk op het water om de conditie’s te verkennen.  Ik ben ook het water opgegaan met de Code Red 10.0. 

Maandag, 8 sept. : inschrijving en registration van het materiaal, men mocht 1 board, 3 zeilen en 3 vinnen inschrijven.

Dinsdag, 9 sept. : om 13.30 was er skippersmeeting, waarna al meteen de uitstelvlag werd gehesen bij gebrek aan wind.  Om 16 h kwam de wind er door en gingen de dames van start voor 2 reeksen back to back.  Daarna was het de beurt aan de mannen.  Na 3 valse starten werd de Black Flag gehesen.  De 4° start was dan ook goed.  Ikzelf was niet zo goed weg, na 1 ronde kwam ik als 67 ste door.  Na de 2° ronde finishte ik als 70ste op 85 deelnemers.  Het was al direct duidelijk dat dit inderdaad een WK was en dat het niveau heel hoog lag. 

Woensdag, 10 sept : Om 15 h zouden de mannen van start gaan.  Ik was op het water met mijn Code Red 11.0m.  20 ‘ voor de start trok de wind goed aan en kwamen er veel naar de kant om nog te verkleinen van zeil.  Ik aarzelde nog wat, maar besefte toen ook dat ik mijn 11.0 geen 2 reeksen na elkaar zou kunnen houden (2 reeksen back to back).  Ik ben toen ook naar de kant gekomen om mijn 10.0 m te nemen, maar was hierdoor te laat voor de start.  Ben toch nog 76ste geëindigd.  De volgende reeks ging kort nadien van start.  Doordat er iemand viel voor mij, miste ik volledig mijn start.  Ik finishte nog als 73ste.  

Om 18 u werden terug 2 manches back to back voor de mannen gelanceerd.  Deze keer was mijn start stukken beter, en was ik zelfs goed mee voorin.  Het hoge tempo kon ik echter niet volgen tussen al die toppers en eindigde ik op een 64ste plaats.  Door mijn goeie start van de vorige reeks had ik wat zelfvertrouwen gekregen en was bij de start heel goed weg, ik eindigde die reeks als 51ste.  Bij het bekijken van de uitslag bleek dat ik een BFD had, te vroeg gestart dus, shitttt. 

 

Donderdag, 11 sept. : Om 15 h was het terug aan de mannen, bij de start stond er een pittige wind : 16-24 kts.  welke afzwakte halfkoers naar een 12-15 kts.  In deze reeks finishte ik 65ste.  De volgende reeks hadden we constant 16 kts en ben  ik als 59ste gefinisht en dit met een gebroken giekkopstuk, waardoor mijn giek zo slap was als iets.  Na het monteren van een nieuw kopstuk, was ik net op tijd klaar voor de start van de volgende manche.  Deze keer was ik heel goed weg, na 1 ronde lag ik op een 45ste plaats.  Bij het voor de 2° keer nemen van de benedenwindse boei, na een ruig downwindse rack, werd ik hard aangevaren door een Deen, die blijkbaar geen benul had van voorrangregels en mij vol op de onderbenen raakte.   Ik werd met de boot terug naar de kant gebracht, waar de ambulanciers al klaarstonden met de brancard.  Men vreesde voor een beenbreuk en ik werd met de ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis, waar men constateerde dat er gelukkig niets gebroken was, maar dat ik een ernstige spierblessuur had, waar ik een 2-tal weken last zou van hebben.  Nadat ik dan de volgende dag protest had ingediend, kreeg de Deen een DNE (=DSQ die niet aftrekbaar is, de jury tilde vooral zwaar aan het feit dat hij doorgevaren was zonder om te zien naar mij, die toch geblesseerd in het water lag en met moeite mijn materiaal kon bereiken).

Voor mij zat deze mooie wedstrijd er echter op.  Toch heb ik terug heel wat ervaring opgedaan, vooral wat het starten betreft.

FormulaWorldChampionshipPortimao2008#

 

Volgend jaar opnieuw.

Geef een reactie

