2008 Allegro Formula European Championship in Leba (Poland)

European Championship Leba Poland

Na een reis van 1.300 km kwam ik maandagnamiddag in Leba aan. Nadat ik me op de camping direct aan de spot geïnstalleerd had, ben ik naar het strand gegaan, waar al heel wat bekenden van vorig jaar bezig waren met hun materiaal. Er stond een goeie wind en ik ben dan ook op het water gegaan om een 1ste indruk te hebben van de spot.
De volgende dag was “registration day” en controle van het materiaal. In totaal zijn 139 deelnemers uit 26 verschillende landen ingeschreven. Na de formaliteiten ben ik terug het water opgegaan tot rond een uur of 7.

1ste wedstrijddag : geen wind

2de wedstrijddag : bij de skippersmeeting om 10 u stond er 5 kts. De wind zou komen maar hij moest uit de andere richting komen. Kort na de middag draaide de wind van richting en hadden we 8-9 kts, genoeg om te starten, later in de namiddag zou de wind nog aantrekken tot 14-15 kts. Het deelnemersveld werd (door het te grote aantal) in 2 fleets verdeeld : de blue fleet en de yellow fleet. s’Avonds had iedere fleet 4 manches gevaren.

3° wedstrijddag : vandaag werden 2 manches per fleet gevaren, waarna een klassement werd opgemaakt om te bepalen wie in de Gold en wie in de Silverfleet zou starten. Het was duidelijk dat ikzelf en de 3 andere belgen morgen in de Silverfleet zouden starten.

4° wedstrijddag : Tijdens de skippersmeeting werden 2 verschillende parcours uitgetekend, waarvan dan aan de startboot zou uithangen of course I of course II zou gevaren worden. Voor alle zekerheid heb ik maar de verschillende parcours op mijn armen uitgetekend. Vandaag werden 4 races gevaren, waarvan ik eenmaal 10° en eenmaal 11° finishte op de 65 starters.

5° wedstrijddag : Doordat de wind pas in de late namiddag doorkwam, is er maar 1 reeks in de Silverfleet gevaren.

In totaal sta ik op een 18° plaats, met als 2 beste resultaten een 10 en een 11.

Tijdens dit evenement heb ik enorm veel bijgeleerd kwa materiaaltrim, en heb ik ondervonden dat een goeie start heel belangrijk is.

2 Reacties to “2008 Allegro Formula European Championship in Leba (Poland)”

  1. Peter Bonne Says:

    He Jeffrey,
    dikke proficiat met je 18e plaats

    Dat jij, als ervaren wedstrijdbeest, nog veel kan bijleren wb materiaaltrim!?
    En dat een “goede” start op dergelijk hoog niveau én met zoveel deelnemers nog belangrijker is dan hier in Belgie of Nederland…dat kan ik me goed inbeelden!

    Grtn,
    Peter

  2. Paul Says:

    Leuk om alles eens te lezen.
    Proficiat met de resultaten.
    Starten is 75% van de wedstrijd.
    Je weet waar je op kan trainen.
    Groeten aan iedereen en de familie.

    Paul

Geef een reactie

