NK Formula/Slalom Grevelingendam 28/29 juni

foto : jan de jonghe

Dit weekeinde reisde ik naar Bruinisse om deel te nemen aan een proef van het  open nederlandse kampioenschap formula en slalom.  Dit vooral ter voorbereiding van mijn deelname aan het EK Formula in Leba (Polen).

Er waren een 35-tal inschrijvingen waaronder 3 Belgen : Jan, Kenny en ikzelf.  Ook de wind was het ganse weekeinde van de partij.  Zaterdag werd om 12.15 u gestart met Formula : er werden 2reeksen back to back gevaren, daartussen een pauze en dan terug 2 reeksen back to back.  Dit was betrekkelijk zwaar, volgens de windmetingen zat men steeds rond de 15 knopen, ging zelfs nu en dan naar de 18 knopen, maar was niet constant genoeg om slalom te varen.  Gelukkig had ik voor de Severne Code Red 10.0 m gekozen en niet de 11.0m.  Ook het parcours, dat men 2 keer moest doen per manche, zelf maakte het zo zwaar : tussen de startlijn en boei 1 was het kilometers opkruisen. Tussen het sterke Nederlandse wedstrijdveld (en ook enkele duitse toppers) kwam ik toch  goed mee en eindigde ik telkens rond een 15° plaats, mijn beste resultaat was 12°.   Rond 5 u kwam de wind toch nog goed doorzetten en was zeker constant genoeg om slalom te varen (18-20 knopen), maar volgens de reglementen was het te laat om een slalom eliminatie te starten (NOR : last possible start slalom = 17h).  Dus werd nog een 5° reeks Formula gestart. 

De zondag werden terug eerst 3 reeksen Formula gevaren, waar ik terug iedere keer rond de 15 ° plaats finishte.  Om 4.30 werd een slalom eliminatie gestart : het deelnemersveld werd verdeeld over verschillende heats.  Ikzelf kwam uit in heat 3, waar ik 5° finishte, ik kon dus doorgaan naar de kwartfinale (de 6 eersten gingen door).  Hierin kon ik me niet kwalificeren en kwam bijgevolg uit in de losers final. Voor het publiek werd het ook aantrekkelijk gemaakt door te kiezen voor een downwind slalom : starten bovenaan, dan 2 gijpboeien om vervolgens te finishen vlak aan het strand, waar men de finishboei enkele meters van de kant had geplaatst.  Hier werd dan natuurlijk de nodige show vertoont.  Wel jammer dat op het eind de wind wegviel, zodat er geen finale kon gevaren worden.  Zodoende is er geen officiele uitslag voor de slalom.

volledige uitslagen volgen nog

 

dus al bij al een zeer geslaagd wedstrijd event met in totaal 8 formulamanches en een slalom, 

Geef een reactie

