Testverslag : Severne Glide 7.5m²

Test verslag Severne Glide 7,5m² 2008

In 2006 daagde het duitse surfblad “Surf” de zeilmerken uit om een 7,5m² zeil te ontwikkelen dat evenveel power had als een 9,0m².
Severne kwam hier als beste uit de test met de Glide.
In 2008 werd de Glide nog verder geperfectioneerd met de allerlichtste materialen wat betreft zeilstof, en met slechts 5 zeillatten moet dit zowat het lichtste zeil zijn.
Ik heb dit zeil gevaren met een severne redline mast 460.
plaats van het testen : Veerse Meer : Wolphaertsdijk-Oranjeplaat en terug

Omdat het zeil vooral ontworpen is voor de freeride/freerace heb ik als plank niet mijn Isonic 111 genomen, (een 122 ware misschien beter geweest), maar wel een goeie ouwe Equipe II (=longboard raceboard).
Bij het optuigen viel al direct op dat alles zo gemakkelijk verliep, precies zoals in de handleiding : mast in de masthoes, gedeeltelijk aantrekken, giek erop, cambers op de mast duwen en dan volledig downhaul. Ik heb de luff op 4,90 en de gieklengte op 2,22 zoals voorgeschreven. Bij het rechtzetten van het zeil viel het al onmiddellijk op : dit zeil is superlicht, het voelt aan als een 6,5, maar als ik het zeil wat wind liet nemen, viel de enorme power van dit zeil op, inderdaad precies een 9,0m.
De omstandigheden zouden ook ideaal zijn : rond de 8 knopen, dus lichtweer en hiervoor is de Glide ontwikkeld.
Vlug het water op nu. Ik kwam al direct terug naar de kant om het zeil wat bij te trimmen : wat meer outhaul, omdat ik vond dat het zeil teveel op de achterhand trok en meteen ook wat meer downhaul gegeven. Dit was het : de perfecte trim.
Terwijl iedereen dobberde op het water, kon ik als enige, na een 2-tal pompbewegingen planeren.
Het viel op dat zelfs ook het pompen met dit zeil zo gemakkelijk ging.

Ik besloot van Wolphaertsdijk, waar ik te water ben gegaan door te varen naar de Oranjeplaat. Toch een trip van een kleine 2 u heen en terug.

Wat me opviel aan het zeil is het dat het mooie ronde profiel perfect behouden blijft door de 3 cambers, welke boterzacht overslaan : een korte ruk aan het zeil en de cambers slaan perfect over.

Kortom een heel licht zeil, heel gemakkelijk te varen, kan bij meer wind zeker nog wat bijgetrimd worden. Het zeil om te cruisen dus, vooral voor wie als eerste wil planeren met een 7,5.

Tags:

6 Reacties to “Testverslag : Severne Glide 7.5m²”

  1. Jaap de boer Says:

    Hallo Jeffrey,
    ik overweeg de aanschaf van een glide 7,5m ter vervanging van mijn total-loss overdrive 8,5m9 (botsing met een zwaam)
    In de overdrive gebruik ik een race-pro 100%carbon mast van NP (4,90m)
    Ik zou deze mast graag blijven gebruiken in de glide (luf 490cm)
    Misschien gewoon optuigen en optisch controlleren of er geen gekke dingen gebeuren.
    Het zeilprofiel moet harmonisch verlopen wat beteft profieldiepte en plaats achter de mast of is dit iets te simpel gedacht?
    Mijn gewicht is 65kg en ik gebruik bijna uitsluitend de hypersonic 105l van starboard.
    Groetjes Jaap.

  2. jeffreyvanhoe Says:

    hoi jaap,

    ik had de vraag al aan Severne gesteld of de glide werkt met andere masten (bvb neilpryde X7) en Jesper Orth antwoordde me volgende :

    “Hi Jeffrey

    The NP X7 should be fine with the Glide 8.5

    Maybe minor adjustment with the camspacers (2 or 4mm) is required for perfect rotation / trim.

    Best regards

    Jesper
    Severne Sails Australia”

    ik ken ook iemand die de glide vaart met een Reptile mast en het zeil staat perfect

    groeten

    jeffrey

  3. yannick Says:

    hey jeffrey,

    Ik overweeg een glide 7.5 van 2008 te kopen zoals in dit testverslag. Ik vind overal dat het een super zeil is bij lichte condities. Maar heb je hem ook geprobeerd met wat meer wind? (3-4bfrt)

    grtz
    yannick

  4. Stefan Says:

    Hoi Jeffrey,

    Klein vraagje : ik zoek een zeil om me bij lichtweer (en dan spreek ik 7-8 knopen) goed in plané te trekken. Ik dacht ook aan de Glide, maar dan in een 8.5 versie.

    Is dat overkill voor mijn gewicht (67 kg) of nog best handelbaar? Of toch beter de 7.5?

    Wat denk je?

    Groeten

    Stefan.

  5. jeffrey Says:

    hoi stefan,

    ik zou voor de 7.5 gaan. die is al goed gepowerd in de light wind en
    gezien uw gewicht denk ik dat de 8.5 vlug te groot gaat zijn

    groeten
    jeffrey

  6. 2010 in review « Jeffreyvanhoe’s Weblog Says:

    […] Testverslag : Severne Glide 7.5m² May 20085 comments 3 […]

Geef een reactie

