Speed week te Gruissan 24-28 maart 2008

p2.jpgmedium10.jpgmedium03.jpgmedium11.jpg    Vrijdag avond om 18.30 ben ik vertrokken naar Gruissan (Zuid-Frankrijk) om daar deel te nemen aan het Belgische Kampioenschap Speed. Zaterdagmorgen rond 8 u kwam ik in het mooie havenstadje aan de Middellandse Zee aan. Nadat ik geïnstalleerd was in de bungalow, ben ik boodschappen gaan doen, om dan na een middagdutje de spot te gaan verkennen. Er stond een stevige maar wel koude wind. Vlug de I-Sonic 50 met de Code Red 6.1 opgetuigd en toch in totaal 2 1/2 gesurft. Hier toch al een snelheid behaald van 65.50 km/h 20080323-gruissan1-5.jpg

Voor zondag voorspelden ze 110-120 km /h.  De wind was er dan ook maar het was ijskoud, gelukkig stond de zon aan een blauwe hemel.  De weinigen die de kou trotseerden zaten dan ook met zeiltjes tussen de 4.5 -5.5.  Ikzelf koos voor de Severne Code Red 5.1 op de I-Sonic 50.  Na een 3/4 u hield ik het dan ook voor bekeken wegens de koude. 
medium06.jpg

*maandag : 1ste wedstrijddag

Om 10.00 u was er registratie, gevolgd door de skippersmeeting waarin beslist werd om uitstel te geven wegens te onregelmatige wind.  Om 12.15 werd de baan vrijgegeven voor 1.1/2 u.  Door de nogal stevige wind ben ik de baan opgegaan met de I-sonic 50 en de Code Red 5.1.  Door wegvallen van de wind werd de baan na 1/2 u gesloten.  Eén uur later opende men opnieuw de baan, doordat het iets minder was, had ik de 5.1 gewisseld met de 6.1.

Met als 3 beste runs (29.222kts; 29.100kts; en 29.161kts) behaalde ik in deze reeks een 13° plaats.

Er werd besloten om maar 1 reeks per dag af te werken, dus na de reeks ben ik een warme douche gaan nemen.  Niettegenstaande het een zonnige dag was met een 11° C, lag de gevoelstemperatuur door de koude wind net boven het vriespunt.

medium14.jpg

 

 *dinsdag : 2° wedstrijddag

img_5865_jpg.jpg

vandaag zou er terug 1 reeks gevaren worden.  Het was toch al warmer dan gisteren : de zon was terug aanwezig en gaf toch een 17°.  De wind was ook van de partij met een 6-7 bft.  Maar de baan lag er niet zo vlak bij als daags voordien : tijdens de run had men soms tot 2 golfslagen, die toch de snelheid iets deden afnemen.  Hierdoor waren er ook een paar spectaculaire valpartijen.  Ik lukte erin om 7 runs te doen, waarvan mijn 3 beste (die dus de uitslag bepalen) : 30.825kts; 30.122kts en 30.473kts.  Hierdoor eindigde ik vandaag op een 11° plaats. Ik vaarde terug met de Code Red 5.1 en de Isonic 50, waar ik wel een andere vin onder gemonteerd had, welke toch betere tijden gaf. 

medium20.jpg

*woensdag : 3° wedstrijddag

10.30u : skippersmeeting.  Er werd al meteen uitstel gegeven tot 12 u wegens te onstabiele wind.  Ik ben toch het water opgegaan met de Isonic 111 en de Code Red 7.6 .  Om 12 u wederom uitstel tot 14 u wegens te onstabiele en te veranderlijke van richting wind.  Toch nog verder gecruised met de 111 en de 7.6.

Voor vanavond en vannacht voorspellen ze 8-9 bft, welke zou doortrekken morgen in de voormiddag, in de namiddag zou de wind dan iets afnemen.  Goede vooruitzichten voor morgen dus.

*donderdag 4° wedstrijddag

medium04.jpg

De ganse nacht heeft het inderdaag goed gewaaid, maar ’s morgens stond er nog weinig wind, dus na de skippersmeeting was er al direct uitstel tot 12 u.  Om 12 u werd de wedstrijd afgeblazen wegens te weinig wind. 

Ideaal om de Formula 162 eens te testen.  Na wat aandringen kon ik Koen (B 2) en Pat (B52) warmmaken om samen Formula te gaan varen.  Ook enkele Nederlanders hadden formulamateriaal bij.  Toch 3 sessies van 1 1/2u kunnen doen, wat een goeie formula training was.

medium05.jpg

medium09.jpg

hopelijk komt er morgen meer wind en kunnen er nog een paar reeksen speed gevaren worden, want ik wil nog een paar plaatsen stijgen in de uitslag.

*vrijdag : 5° wedstrijddag

Bij de skippersmeeting werd al direct afgeblazen door te weinig wind.  Om 15 u was er prijsuitreiking : ik werd na de 2 gevaren reeksen deze week 12° in de eindstand. 

Na de prijsuitreiking kwam er toch wind opzetten en kon ik Wim (B30) en Christophe (B29) nu overhalen om de formula op te tuigen.  Op het water stond duidelijk meer wind dan op de kant zodat het sleuren werd met de Code Red 11.0.  Doordat ik de plank niet plat kon houden op het water, ben ik naar de kant gekomen om te veranderen van vin, waardoor de plank toch rustiger liep. 

medium27.jpg

5 Reacties to “Speed week te Gruissan 24-28 maart 2008”

  1. chris_bel29 Says:

    yo makker – welke vin(nen) vaarde ge vrijdagnamiddag? ik zat er op met Pats Select R07 Soft (~soft– volgens Deb standaard…). cheers, c

  2. jeffreyvanhoe Says:

    yow chris, ik had er eerst een Deboichet R13 soft +.(rake +6), deze gaf teveel lift zodat ik ze niet echt op het water kon houden. Vervolgens stak ik de Deboichet R13 soft. onder, welke toch een rustiger gevoel gaf.
    greetz
    jeff

  3. chris_bel29 Says:

    mmm interessant. dus die tweede R13 heeft de standaard deboichet rake? (zgn rake +0?) dat zou de extra lift verklaren (vermits ze anderzijds softer is dan de eerste R13).
    persoonlijk vond ik dat ik nooit genoeg “gewicht” had om een teveel (meer dan +5) voorwaarts gerakete deboichet in het water te houden, maar ik ben dan ook maar een lichtgewicht he🙂
    cheers
    c

  4. Marco B Says:

    Mooie foto’s mannen, ik waan me weer terug in Gruissan! Ik was de Donderdag ook met Formula (F2 FX100 2005) op het water met een 9.8m2. Helaas net te klein gestoken om jullie hoogte te halen tijdens het rakje met Patrick en Marco Leer (gele RS5).

  5. 2010 in review « Jeffreyvanhoe’s Weblog Says:

    […] Speed week te Gruissan 24-28 maart 2008 March 20084 comments […]

Geef een reactie

